Eerste doel bereikt: Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu Eerste doel bereikt: Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu

Eerste doel bereikt: Berlijn

Door: Leny en Piet

Blijf op de hoogte en volg Leny en Piet

12 Mei 2011 | Duitsland, Berlijn

Vandaag zijn we om 16.00 in ons hotel in Berlijn aangekomen. We hebben inmiddels een kleine 8ookm gefietst.
Gister hebben we een omweg gemaakt om Luckenwalde te bezoeken. We wilden het concentratiekamp bezoeken waar vader Doodeman 2 maanden gevangen heeft gezeten. Op internet hadden we gezien dat er nog barakken stonden. Buiten het stadje vonden we wel de juiste locatie maar geen barakken te vinden. Een herdenkingskerkhof met wat foto materiaal uit de tweede wereldoorlog was alles wat we daar aantroffen. Toen maar gevraagd. Een vriendelijke mijnheer vertelde ons de laatste barakken en andere herinneringen 3 maanden geleden, wegens ernstig verval, waren gesloopt en afgevoerd. Wat restte was een kaal terrein. Inmiddels zijn er daar veel nieuwe bedrijven gevestigd. Vervolgens zijn we naar het Heimat museum gegaan maar ook hier heel weinig oorlogsmateriaal uit de jaren veertig. Veel boeken doorgebladerd maar geen aanwijzingen gevonden.
Een beetje teleurgesteld zochten wij ons hotel op. Een prachtig hotel in een troosteloze stad (voormalige DDR). Tijdens deze fietsdag was ons ook al het vaak troosteloze van dit gebied opgevallen. Zeer slechte wegen en veel bouwvallige woningen. Ook van die afschuwelijke, op elkaar lijkende, betonnen flats.
Vanmorgen vroeg weer op de fiets want het zou later op de dag gaan regenen en omdat er weer wat onverharde paden in de route zaten wilden we graag voor de regen binnen zijn. Gelukt! Nadat we de R1 route weer opgepakt hadden fietsten we veel door bossen en langs meren. Het bordje Berijn hebben we niet gezien dus maar een foto met onze Barcelona shirts aan bij de Brandenburger Tor. Ook hadden we daar een interview voor een Engelse Commercial over hoe de toekomst er uit moet zien. Ons advies was Energy4All!
Nu gaan we proberen nog wat foto`s te plaatsen en dan ons welverdiende drankje te drinken en verder houden we een rustige avond. We blijven 3 dagen in Berlijn dus jullie horen weer van ons.
Groet van Piet en Leny.