Weer thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Leny en Piet

Blijf op de hoogte en volg Leny en Piet

30 Mei 2011 | Nederland, Haarlem

Na een prima treinreis zijn we weer in Haarlem aangekomen.
De laatste dagen in Warschau hebben we ons weer prima vermaakt. Vrijdagavond zagen we vanuit het restaurant waar we zaten, de president en zijn gevolg rijden, veel auto's, veel politie en enkele ambulances.
Zaterdag was het redelijk weer, af en toe een zonnestraaltje en af en toe een drupje. Omdat President Obama naar de Oude Stad ging waren er veel wegen afgezet en was het voor ons niet mogelijk om daar naar toe te gaan. Leny had nog graag het paleis willen bezoeken want dinsdag was het al te laat om er nog naar binnen te gaan. We besloten om een ander paleis te nemen en kozen ervoor naar parc Lazienkowski te gaan. Een prachtig park met o.a. een paleis op een eiland, orangerie, amphitheater en twee Egyptische tempels. We hebben ook een boottochtje op het meer gemaakt. In het park konden we heerlijk lunchen alleen was er nergens een toillet te vinden. Na zoeken en vragen waren er dan uiteindelijk twee mogelijkheden, verscholen tussen de bomen en struiken. Erg lastig als je nodig moet! Nadat we hier uitgekeken waren zijn we terug naar het centrum gegaan waar we in een groot overdekt winkelcentrum nog wat presentjes hebben gekocht. De avond was om te ontspannen en om de finale van Barcelona tegen Manchester te kijken.
Zondag waren we uitgenodigd bij Daniel en Sandra om te komen lunchen. Na het uitchecken konden we de tassen in het hotel achterlaten en gingen we naar het "Warsaw Uprising Museum" Een indrukwekkend muzeum in een oud stationsgebouw. Hier is heel veel documentatie en materiaal van de vernietiging van Warschau door de Nazi's in 1944. Bijna heel Warschau is platgebombardeerd en verbrand. Er waren orginele filmbeelden en er waren een aantal vliegtuigen en ander materiaal.Het speciale in Warschau is dat de Stare Miasto (oude stad) en de Nowe Miasto (nieuwe stad) helemaal in de oorspronkelijke staat zijn herbouwd. Alle kerken en paleizen zoals ze voor de oorlog waren. Verder zijn er in Warschau gigantische hoge moderne gebouwen, hotels en kantoren.
Daniel en Sandra wonen ook in een hoge flat en wel op 10 hoog. Gelukkig is er een lift en konden we na de gezellige lunch de fietsen met tassen en al in de lift zetten. De weg naar het station was makkelijk en er moest even gesjouwd worden omdat de liften niet in gebruik zijn. Het hele station wordt verbouwd i.v.m. het EK van 2012.
In de trein hadden we ruime zitplaatsen, plaats voor de fiets en een tweepersoons "slaapkamer". Om 10.00 uur precies waren we in Amsterdam en restte ons nog een klein stukje naar Haarlem. Ook hier scheen de zon.
Wij hebben het deze vakantie wel erg getroffen met het weer. De regenjasjes zijn niet aangeweest en de regen viel meestal 's avonds of als we gingen eten of koffiedrinken. Het was een mooie fietstocht, al was Polen minder veilig om te fietsen. Het bezoek aan de steden maakte echter alles goed. Wij hebben genoten en zien er al weer naar uit om op de fiets te stappen.
Wij vonden het leuk dat jullie ons verhaal hebben gevolgd en bedankt voor de reacties.
Een groet vanuit Haarlem en gauw tot ziens, Piet en Leny

• 31 Mei 2011 - 07:59

Welkom Thuis:

Hoi Piet en Leny,
    Welkom thuis leuk heel erg om te lezen & te kijken naar jullie belevenissen!
    Groetjes Iris nichtje van Frank

• 31 Mei 2011 - 11:28

Johan:

Ja ja de kilometers zijn gemaakt jullie kunnen even rusten maar niet te lang natuurlijk.Het hooggebergte wacht...dus houd de kuiten soepel en de kettingen vet.Leuk om jullie avonturen te hebben kunnen volgen.Leny wanneer is het altijd weer mooie fotoboek klaar? In de trein al begonnen?
    Groetjes en gauw tot ziens:Johan en Leny.

• 31 Mei 2011 - 13:09

Marcel:

Goh wat maken jullie toch mooie dingen mee zo met z'n twee op de fiets.
    mooie verhalen gaven mij de indruk dat jullie het erg naar jullie zin hebben gehad.
    nou maar hopen dat jullie volgend fiets tochtje door die paar bergjes heen ergens in de pyrineeen ook zo mooi gaan worden.

Tot gauw en geniet van jullie rust.

groetjes Marcel