Langs de Alzette en de Sure - Reisverslag uit Wiltz, Luxemburg van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu Langs de Alzette en de Sure - Reisverslag uit Wiltz, Luxemburg van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu

Langs de Alzette en de Sure

Door: Leny en Piet

Blijf op de hoogte en volg Leny en Piet

10 Juli 2015 | Luxemburg, Wiltz

Vrijdag 10 juli. Dudelange - Heischtergronn. 98 km, 748 hoogtemeters.
Samen met de rivieren meanderen we door Luxemburg. Soms fietsen we langs het water. Soms klimmen we hoog boven alles uit en kijken we in een prachtig rivierdal. Fietsen langs uitgesleten rotswanden met de mooiste kleuren, dan weer door groene bossen. Soms een kasteeltje boven op een rots. Luxemburg op z'n mooist.
Er is een fietspad langs de rivier de Alzette aangelegd. Wij volgen het tot ver voorbij Luxenburg stad. In de stad is het soms wel heftig doordat er veel wegwerkzaamheden zijn. We lopen over kasseien soms wel 20% omhoog, over bruggen van ijzeren platen om de rivier over te steken. Gelukkig hebben we Garmin en komen we goed de stad uit.
Dan verder naar Mersch en Ettelbruck waar de Alzette overgaat in de Sure. Ook in Ettelbruck wegafsluitingen maar door logisch redeneren (Piet) en Garmin (Leny) ging het ook hier goed.
Nadat we een groot deel van de dag vlak hadden gereden vormden een paar lange klimmen het staartje van deze dag. We wilden naar Wiltz om te overnachten en zo morgen het pittige werk gedaan te hebben. Maar in Wiltz was er een feestweekend zodat alle bedden bezet zijn. Verschillende andere adressen uit het boekje gebeld maar veel hotels zijn gesloten of verkocht. Boven op de berg vroeg Piet iemand of hij soms een hotel wist. En ja, hij zocht het nummer op en het lukte een kamer te reserveren. Vier kilometer steil naar beneden en dan opeens een drukke doorgaande weg met een hotel. Vanavond hebben we daar gegeten, het was verschrikkelijk druk. We vroegen ons af waar al die mensen vandaan komen. Alle tafels minimaal twee keer bezet.
Morgen gaan we via een andere weg de route weer opzoeken. Dat wordt dus klimmen op de vroege zaterdag. Maar daarvoor zijn we ook in Luxemburg.

• 11 Juli 2015 - 13:30

Peter Hegman:

Hallo Leny, Piet,

Jullie zijn ook lekker bezig, dat fietspad bij Luxemburg kan ik me wel herinnerde van vorig jaar maar toen zonder wegwerkzaamheden, maar met de stijle stukjes.
    Volgens mij kunnen Nederland al bijna ruiken.

Fiets veilig en veel plezier,

Groeten Peter

• 11 Juli 2015 - 20:53

Thea:

Hoi stoere fietsers,
    Nog een dag of wat en jullie zijn weer thuis. Nog vele goede kilometers, veel plezier en goed weer.
    Liefs Wim en Thea