Warm, warm, warm - Reisverslag uit Fumel, Frankrijk van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu Warm, warm, warm - Reisverslag uit Fumel, Frankrijk van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu

Warm, warm, warm

Door: Leny en Piet

Blijf op de hoogte en volg Leny en Piet

25 Juni 2015 | Frankrijk, Fumel

Donderdag: Bergerac - Fumel, 84 km, 780 hoogtemeters.
Onze eerste fietsdag in de Franse zon.
Wat een verschil met Nederland waar we dinsdag nog een trui aanhadden.
Na het noodzakelijke bezoek aan de bakker verlaten we Bergerac via de oude Romeinse brug over de Dordogne. Er volgt meteen een behoorlijke klim van wel 8% naar Monbasillac. Een prachtig chateau was onze beloning. Na 40 km langs druivenvelden van bekende wijnhuizen, is er een koffiestop op een mooi plein in Villereal.
Het is inmiddels erg warm geworden en we drinken heel veel. Ondanks ORS in mijn bidon, heb ik veel moeite met al het klimmen en dalen op dit traject. Vandaag zien we na alle druiven veel graan en andere landbouwproducten. Het laatste stuk voert ons door bossen. In Biron is er na een lange klim, een fotomomentje bij het chateau van Biron en een veld met zonnebloemen. Er moet wel even door het veld gebanjerd worden want de bloemen staan de verkeerde kant op, natuurlijk naar de zon gericht.
Onze eerste fietsdagen zijn met klimmetjes van 3 tot 10% en dat is pittig in de hitte. We besluiten dan ook om vandaag eerder te stoppen. Na 84 km geven we de pijp aan Maarten maar niet nadat we eerst nog een steile klim hebben gemaakt naar de binnenstad van Fumel en naar ons hotel. Na al dat werken komen we lekker bij in de lobby van het hotel met een koude cola. Na de douche, de was en een half uurtje rust zijn we er klaar voor om de stad met een mooi chateau, te bekijken.
De avond brengen we door op het terras van ons hotel. Een lekker diner met heerlijke wijn. Hoe kan het ook anders.

• 26 Juni 2015 - 19:25

Peter Hegman:

Hallo Leny, Piet,
    Ik kan me dat heel goed voorstellen, net op de fiets en dan al flink klimmen. Nou het is in iedergeval lekker weer

• 29 Juni 2015 - 13:53

Lenyallard:

Zon is beter dan alleen maar regen of niet dan?
    Maar het is dubbel zo zwaar bij het klimmen..dus minder kilometers per dag is dan een betere optie.
    Na het klimmen komt altijd weer die beloning!
    Koele afdaling...uitrusten op terras of elders met een koude cola.,wat wil een mens nog meer??
    Take it easy ...neem een ....
    Fijne reis verder en groetjes van Johan en Leny

• 29 Juni 2015 - 23:12

Frank Timmerman:

Hallo Leny en Piet,

ik ben niet gauw jaloers maar dit is wel weer erg leuk om te lezen hoor, ik volg jullie verslagen, groetjes Frank