Col du Soulor, Col d'Aubisque en Lourdes, 114 km - Reisverslag uit Argelès-Gazost, Frankrijk van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu Col du Soulor, Col d'Aubisque en Lourdes, 114 km - Reisverslag uit Argelès-Gazost, Frankrijk van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu

Col du Soulor, Col d'Aubisque en Lourdes, 114 km

Door: Leny en Piet

Blijf op de hoogte en volg Leny en Piet

15 September 2011 | Frankrijk, Argelès-Gazost

Donderdag 15 september,
De dag begint met zingen voor Dave die vandaag jarig is. Het huisje is versierd en ook hangen er slingers op zijn fiets.
Vandaag wordt het een zware en zoals achteraf blijkt ook een heel emotionele dag.
We beginnen meteen vanaf de camping met een zware klim naar de Col du Soulor en daarna een kleine afdaling en dan de beklimming van de Col d’Aubisque. Het is een tocht van ongeveer 120 km. Het weer is goed en de zon komt er al gauw bij. De route is prachtig vooral de beklimming van de Aubisque was spectaculair mooi. Je kwam ogen tekort maar er moest ook gefietst worden en dat viel niet mee. Tijdens het fietsen heb ik heel veel nagedacht over het doel waarvoor wij nu allemaal fietsen. Het is zo zwaar en kost zoveel energie. Dan denk je aan de kindjes met energiestofwisselingsziekte en hoe moe zij moeten zijn, altijd en zonder vooruitzichten op een echt betere toekomst. In de laatste kilometer stonden teksten voor ons op de weg: Energy4All, Ride4Kids en de namen van de kindjes van onze deelnemers en alle andere kindjes. Het was heel emotioneel om dit onderweg te lezen en iedereen kwam geëmotioneerd op de top aan (1709 m). Iedereen wachtte vandaag boven op elkaar en er was tijd en ruimte voor elkaar.
De catering van Marian en Oebele (007) had veel werk vandaag. De paarden die op de parkeerplaats liepen hadden wel zin in onze broodjes en waren bijna niet weg te jagen. Uiteindelijk was er genoeg over door de goede zorgen van die twee.
Er werd een groepsfoto gemaakt op de bolletjesfiets want dit was een echte Tour col.
De afdaling was erg lang maar toen er weer wat geklommen moest worden viel dat erg tegen. Het was ook heel erg warm en veel hadden er last van. Gelukkig werd er ook onderweg weer aan ons gedacht en stond er weer drinken en andere dingen klaar. Gerald vond het wel een goed idee om fris water over onze hoofden te gooien.
De weg was prima uitgezet, overal witte pijlen op de weg en Bart reed de hele dag heen en weer met de motor om de pechgevallen te helpen. Vandaag waren er veel lekke banden en zelfs een kapotte velg van Robert. Gelukkig ook hier weer een oplossing voor, een wiel uit een andere fiets en rijden maar weer.na 100 km waren we in Lourdes. Omdat we er afgelopen week al geweest zijn reden we nu door en dat was ook goed want vlak bij de camping aangekomen begon het te regenen.
Straks nog een glaasje drinken op Dave en dan een rustige avond want de vermoeidheid begint een beetje toe te slaan.
Wij weten waarvoor we het doen en dat geeft heel veel voldoening.
Een energieke groet van Piet , Leny en alle andere stoere deelnemers en de mensen die alle andere dingen voor ons doen.

Uit het logboek:

FIETSDAG 6.
16 september 2011 | Rondrit Col du Soulor en Col d’Aubisque: 120 km - 2172 hm
De Col de Soulor vormt de oostzijde van de Aubisque. Het is 22.9 kilometer naar het begin van de klim, via de Col de Solour. De klim is 8 bij 3,8% tot een hoogte van 1709m.
Het is een van de mooiste wegen in de Pyreneeën Samen met de Tourmalet, de Galibier en de Col d’ Aubisque is een van de grote legendarische beklimmingen van de Tour de France. De Col de l'Aubisque ligt in Midi-Pyrenees.
Vanaf Col de Soulor, is de Col de l'Aubisque beklimming 10 km lang. Over deze afstand overbrug je 1247 hoogtemeters. Het gemiddelde percentage is dus 4,1%.

• 15 September 2011 - 19:18

Jasja En Indra:

Petje af voor jullie Piet en Leny! We volgen jullie op de voet (en alle anderen natuurlijk!)
    Letterlijk en figuurlijk een challenge met pieken en dalen! We zijn trots op jullie allemaal!

• 18 September 2011 - 08:06

Leny Allard:

Dag naamgenote, wat heb je deze dag weer prachtig beschreven.!
    Daar doen we het voor.
    Wij mogen niet klagen dat het soms erg zwaar was!
    Na de beklimming is onze energie weer snel terug.
    Hoop dat er weer veel onderzoek kan volgen, dankzij de inzet van deze geweldige groep mensen.
    Ik blijf de boodschap doorgeven, wat er ook gebeurd.
    Dank allen voor deze mooie gedenkwaardige dag

Verslag uit: Frankrijk, Argelès-Gazost

Pyreneeen Challenge 2011

Wij gaan de uitdaging weer aan. Zeven dagen fietsen in de Pyreneeen voor kinderen met energiestofwisselingsziekte. De kindjes met deze ziekte hebben altijd een batterij die halfleeg is en omdat er geen medicijn is voor deze ziekte, worden ze vaak niet ouder dan 10-15 jaar. Voor dit doel, bekendheid over de ziekte en geld inzamelen om de ontwikkeling van een medicijn te versnellen, willen wij ons met de energie die wij hebben inzetten. Dit wordt onze derde sponsortocht en waarschijnlijk de zwaarste. Tijdens deze challenge worden flinke bergen beklommen o.a. Col du Tourmalet, Col d'Aspin, Col du Soulor en Col d'Aubisque. In het Parc National des Pyrenees moeten meer dan 10.000 hoogtemeters worden overwonnen. Wij verblijven in het franse dorp Argeles-Gazost op Camping Les Trois Vallees. Ook deze keer is de organisatie in handen van de Stichting Ride4kids. Wij moeten ieder 1.000 euro aan sponsorgeld inzamelen en we hopen dat we ook deze keer weer door veel mensen worden gesponsord. Uw bijdrage kan overgemaakt worden op Rabobank: 10.54.49.202 t.n.v. Stichting Ride4Kids te Emmen o.v.v. Leny en Piet. U kunt ook een bedrag overmaken via de website: www.pyreneeenchallenge.nl. Wij zijn te vinden onder het kopje "deelnemers" en daar direkt te sponsoren. Wij gaan ons best doen en we hopen dat er ook dit jaar weer een prachtig bedrag bij elkaar gefietst gaat worden.
Op 10 juli is de eerste echte test: met Ride4Kids en de deelnemers aan de Pyreneeen Challenge gaan we de derde lus van de Amstel Goldrace fietsen vanuit Valkenburg. Een tocht van 79 zware kilometers met heel wat klimmetjes. Dit wordt de test voor onze conditie.