Etappe 1 naar Pont d'Espagne 50 km - Reisverslag uit Argelès-Gazost, Frankrijk van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu Etappe 1 naar Pont d'Espagne 50 km - Reisverslag uit Argelès-Gazost, Frankrijk van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu

Etappe 1 naar Pont d'Espagne 50 km

Door: Leny en Piet

Blijf op de hoogte en volg Leny en Piet

11 September 2011 | Frankrijk, Argelès-Gazost

Zondag 11 september,
Vandaag de eerste fietsdag voor de Challengers. Rond 9 uur heeft iedereen zich aangemeld in de grote tent en wordt er een groepsfoto gemaakt. Het is een geweldig gezicht al die mensen in dezelfde shirts. We maken nog een reservefoto bij de ingang van de camping omdat door de zon de eerste foto niet helemaal goed is gelukt. Om half 10 klinkt 2 keer een fluitsignaal van Gerald en kunnen we vertrekken. Het eerste stukje blijft iedereen nog wat bij elkaar maar al gauw gaat het kriebelen en wordt er stevig doorgefietst.
Marian heeft zich gisteren aangemeld als assistent van de catering en tevens om de aankomsttijden van de deelnemers te noteren. Samen met Paul (de schoonvader van Ricardo) gaat zij ons de komende dagen verwennen.
De lunchplaats voor vandaag is bij Pont d’Espagne op 1496 m hoogte. Dave komt daar als eerste deelnemer aan om 10.51 uur. De rest volgt in de komende 2 uur. De lunch wordt door iedereen zeer gewaardeerd, heerlijke warme thee, broodjes en yoghurt. Als de laatsten van de groep boven aankomen zijn de eersten al weer op de camping. Gelukkig is het geen wedstrijd maar is het de bedoeling dat iedereen (met veel plezier) de tocht volbrengt.
De afdaling is natuurlijk het lekkerste van vandaag en om 12.45 kunnen wij ons afmelden. Lekker bijkomen, wat drinken en daarna ligt ongeveer de hele ploeg in het bubbelbad. De zon laat verstek gaan maar de donkere wolken brengen geen regen. De rest van deze dag is rust en de beroemde pannenkoeken eten van Leny Allard met een hele groep.
Vanavond gaan we weer in het restaurant eten. Het was gisteren een leuk gezicht. Bijna veertig mensen met een oranje T-shirt aan liepen over de camping op weg om met elkaar te gaan eten. Vandaag zijn het er wat minder omdat Maaike en Paul op weg zijn naar huis. Ook gaan veel mensen zelf koken.
Het was vandaag een fijne dag en heerlijk weer om te fietsen. Ook morgen hebben we een korte maar zware rit en kunnen we bij het zwembad uitrusten. Als we die bergen niet over zouden moeten lijkt het wel vakantie hier.
Een groet vanuit de Pyreneeën. Piet en Leny

Uit het logboek:
FIETSDAGDAG 1.
11 september 2011 | Pont d’Espagne: 53 km / 995 hm
De Pont d'Espagne en het meer van Gaube. Aan de poorten van het Nationaal park van de Pyreneeën vindt u de Pont d'Espagne (1496 m), een beschermd hoekje van de natuur waar u de mooiste watervallen van de Hautes-Pyrénées kunt bewonderen.
Via deze brug krijgt u toegang tot twee belangrijke valleien die u absoluut te voet moet verkennen: de vallei van de Marcadou, waar de hoge vlakten plaats maken voor een schitterend landschap met meren en uitnodigende bergtoppen en de vallei van de Gaube met het bekende meer dat ook met een stoeltjeslift bereikbaar is.
Het hoogste gedeelte van de vallei dat naar het meer leidt, is begrensd door de noordzijde van de Vignemale, de hoogste top van de bergketen die de grens met Spanje vormt.

• 12 September 2011 - 18:06

Luus:

Hoi,hoi
    Zo te lezen zijn jullie erg enthousiast,volgens mij moet alles te gek zijn.
    Laat het zo blijven. Marian is goed bezig applaus! En ik ben zeer verbaast dat Oebele elke keer mee wandelt ,nog even en Chezz krijgt er een nieuw lid bij.
    Ik heb gisterenavond het programma op genomen,van kindje Tim,die de energystofwisseling ziekte hebt, voor het geval jullie daar niet naar hebben kunnen kijken,en het wel willen zien.
    Intervieuw met prof.Smijten,en ouders van Tim,ze heet Jackelien en is ambassadeur bij energy4all.
    Nou lieve luitjes,heel veel succes verder,en zet hem op!!!!!!!!!!!!!!!
    Groetjes aan iedereen die ik ken X

• 18 September 2011 - 07:39

Leny Allard:

Nu ik het allemaal thuis weer zit te lezen, krijg ik heimwee naar een goed geslaagde challenge, met heel veel fantastische mensen bijelkaar!
    Wat wil een men nog meer????

Verslag uit: Frankrijk, Argelès-Gazost

Pyreneeen Challenge 2011

Wij gaan de uitdaging weer aan. Zeven dagen fietsen in de Pyreneeen voor kinderen met energiestofwisselingsziekte. De kindjes met deze ziekte hebben altijd een batterij die halfleeg is en omdat er geen medicijn is voor deze ziekte, worden ze vaak niet ouder dan 10-15 jaar. Voor dit doel, bekendheid over de ziekte en geld inzamelen om de ontwikkeling van een medicijn te versnellen, willen wij ons met de energie die wij hebben inzetten. Dit wordt onze derde sponsortocht en waarschijnlijk de zwaarste. Tijdens deze challenge worden flinke bergen beklommen o.a. Col du Tourmalet, Col d'Aspin, Col du Soulor en Col d'Aubisque. In het Parc National des Pyrenees moeten meer dan 10.000 hoogtemeters worden overwonnen. Wij verblijven in het franse dorp Argeles-Gazost op Camping Les Trois Vallees. Ook deze keer is de organisatie in handen van de Stichting Ride4kids. Wij moeten ieder 1.000 euro aan sponsorgeld inzamelen en we hopen dat we ook deze keer weer door veel mensen worden gesponsord. Uw bijdrage kan overgemaakt worden op Rabobank: 10.54.49.202 t.n.v. Stichting Ride4Kids te Emmen o.v.v. Leny en Piet. U kunt ook een bedrag overmaken via de website: www.pyreneeenchallenge.nl. Wij zijn te vinden onder het kopje "deelnemers" en daar direkt te sponsoren. Wij gaan ons best doen en we hopen dat er ook dit jaar weer een prachtig bedrag bij elkaar gefietst gaat worden.
Op 10 juli is de eerste echte test: met Ride4Kids en de deelnemers aan de Pyreneeen Challenge gaan we de derde lus van de Amstel Goldrace fietsen vanuit Valkenburg. Een tocht van 79 zware kilometers met heel wat klimmetjes. Dit wordt de test voor onze conditie.