Honderd vliegen om je heen - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu Honderd vliegen om je heen - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu

Honderd vliegen om je heen

Door: Leny en Piet

Blijf op de hoogte en volg Leny en Piet

29 Juni 2015 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Maandag: St. Flour - Le Puy en Velay, 68 km
De zon schijnt en we beginnen met 10 km klimmen. We geven veel warmte af en dat vinden de vliegen fijn. Ze zijn niet van je af te slaan.
Gelukkig is het uitzicht mooi en is het ondanks de flinke stijging goed te doen. We zitten aardig hoog en fietsen tussen de 800 en 1100 meter hoogte. Er staan bordjes langs de weg die steeds de hoogte aangeven, leuk om zo te fietsen.
Na de eerste tien km blijft het op en af gaan, over riviertjes en door kleine dorpjes. Soms bestaat een gehucht maar uit 1 huis. Hier geen wijnbouw maar graanvelden en koeien, wit en rood.
Alle dorpjes zijn uitgestorven en pas na 40 km kunnen we koffie met eigengemaakte abrikozentaart scoren. Dan nog maar 20 km naar ons einddoel, Langeac. We zijn er al om 1 uur en we gaan proberen om ook vandaag nog een stukje met de trein te gaan. Volgens het boekje moet er een trein gaan naar Le Puy en Velay. Helaas gaan er alleen maar bussen en dat gaat niet met de fiets. Op advies fietsen we naar een dorp verder en wachten daar op de trein die pas om kwart over zeven zal vertrekken. Wachten dus op de harde banken in de hal van het stationnetje. Geen schaduw en geen horeca in de buurt. Gelukkig konden we met behulp van de stationschef, uiteindelijk met een bus mee die een uurtje eerder vertrok. De fietsen in de bagageruimte en zo op weg. Na een mooie en snelle busrit waren we redelijk op tijd bij ons hotel dat "de Dyke" heette, vernoemd naar de twee grote rotsen in de stad waar kerken op zijn gebouwd. Een fantastisch gezicht. We hebben de tijd om nog een wandeling door de oude stad te maken en sluiten af met een koud biertje op het terras van het hotel.
Oei, en toen wilde ik nog een verslag schrijven. Kwam het door het bier? Mijn hele geschreven verslag was opeens verdwenen dus maar weer overnieuw begonnen. Piet ligt inmiddels heerlijk te slapen en ik ga nu ook lekker naar mijn bedje.
Morgen wordt het 40 graden! We zullen zien hoe ver we komen.

• 30 Juni 2015 - 12:56

Ria Frans :

Lieve Leny en Piet

Wat een belevenissen weer te lezen zeer gevarieerd ???!!!!
    Ik neem aan dat je weer wat beter bent Leny en al die "reuzen" kunt nemen!!
    Veel plezier en een goed vervolg .
    Wij gaan vanmiddag weg ,rustig het is warm net als bij jullie .
    Zondagavond zijn we weer thuis en lees het vervolg van jullie verhaal dan.

dikke Zoen Ria frans