Al weer lang thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu Al weer lang thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Leny en Piet Doodeman - WaarBenJij.nu

Al weer lang thuis

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny en Piet

01 Mei 2011 | Nederland, Haarlem

Het lijkt al weer lang geleden dat we de prachtige reis naar Marokko hebben gemaakt. Maar intussen is er veel gebeurd, 2 kleinkinderen jarig geweest en druk in training voor de fietstocht naar Berlijn en Warschau die op 4 mei start. De grote ramp in Marrakech heeft de hele groep van onze reis aangegrepen en we hebben het met elkaar gedeeld via de mail. Laura onze reisleidster woont in Marrakech en was gelukkig niet op het plein toen de ontploffing plaatsvond.
Onze reis van 13 dagen in Marokko was geweldig. Zoals in het overzicht dat ik eerder plaatste was het ook echt. Geweldige steden, prachtige paleizen en mausolea. De Kasbah's, de soeks, het was allemaal overweldigend. Het bezoek in Casa Blanca aan de Hassan II moskee. De zee, de Koningssteden Meknes en Fes met zijn 10.000 straatjes in de soek. De Romeinse ruines in Volubilis en de prachtige natuur onderweg. Picknicken met de apen om je heen, Ifrane een "te" prachtig Frans ski-oord maar ook de armoedige huizen en tentenen de armoede van de Marokkanen. De eerste sneeuw die we zagen in de midden Atlas. Prachtige meren en oases. De Dadeskloof en nog zoveel meer. De hartelijke ontvangst bij de schoonfamilie van Laura, traditioneel Marokkaans eten en een mooie wandeling met veel informatie geleid door haar zwager. Natuurlijk ook muntthee en versgebakken cake en daarna muziek en dansen. Het hoogtepunt van onze reis is voor mij echter wel de overnachting in de woestijn. De hele reis hadden we onze eigen bus maar in Erfoud stapten we over in jeeps die ons door de woestijn brachten. Natuurlijk hadden wij een chauffeur met veel bravour en zo kwam hij dus vast te zitten in het zand. Uiteindelijk kwamen we bij een soort hotel waar enkelen van de groep bleven slapen. De rest ging op dromedarissen verder de woestijn in. Een prachtige rit boven op de grote beesten met uitzichten over de rode zandduinen. Na een rit van bijna 2 uur kwamen we bij ons kamp. We moestensnel het hoge duin opklimmen om de zon onder te zien gaan, gelukt! weer heerlijk eten, kampvuur met muziek en meegebrachte wijn en toen de bedjes onder de sterrenhemel gezet. Wat een mooie nacht en het was niet eens koud!!!! Om half 5 werden we gewekt en gingen we terug om een heel mooie zonsopgang te zien. Daarna douchen en ontbijten, midden in de woestijn met gewoon alle luxe die wij gewend zijn. Onze reis ging verder, we zagen fossielen in de rotsen, een geweldig groot en vernuft waterirrigatiesysteem, dadelpalmen en Arganbomen waarvan kostbare olie wordt gewonnen. Daarna Marrakech en Essaouira, een prachtige kustplaats. Wat veel indruk maakt is ook dat er zoveel gesluierde vrouwen zijn, dat mensen hun hoofd afdraaien en "no foto" zeggen, dat er veel gebedeld wordt en dat er veel arme mensen zijn. Maar ook veel kleur en muziek. Marokko was een mooie ervaring. Het was fantastisch met de groep en iedereen had het naar de zin. Hartelijk dank aan Laura voor de goede begeleiding en aan alle anderen voor de gezelligheid en zorg voor elkaar.